داستانهای عاشقانه عربی
فرشاد جهانبخشی:
در میراث عرب داستانهای عاشقانه و شیفتگی فراوانی وجود دارد که برخی از آنها به خیر و خوشی پایان یافت و برخی به بن بست رسید و معشوق در نهایت به طرز فجیعی درگذشت با اینکه به مقصد نرسیده بود، شاید شنیده باشیم. از داستان قیس و لیلا یا عنتاره و ابله و شاید داستان های دیگری شنیده باشیم.
در اینجا به برجستهترین این داستانها یا دونوازیهای عاشقانه در میراث میپردازیم که قهرمانانشان بیشتر شاعر بودند و در واقع هم هستند، گویی شعر همنشین شور است و نباید فراموش کرد که شعرها با معاشقه و خویشاوندی، و شاید این انگیزه ای باشد برای نفس و روح که بتواند آنچه را در خود دارد از ریشه کنده کند، حرکت دادن آن به گونه ای که آشکار کند، جایی که نخ ریسی سرآغاز رهایی بزرگ است، شوق گفتن را به چه چیزی باز می کند. در شعر عمیق تر و دورتر است، مانند قصه ها، داستان های دیگر، روایات و حکمت.
1 - عنترا و ابله
از داستانهای معروفی است که قهرمان آن عنتره بن شداد از قبیله بنی عبس و ابله است و شوالیه ای است که در جنگ ضحیس و الغبره بر دشمنان پیروز شد و مادرش کنیز بود. او با اثبات توانایی های خود در جنگ ها، نسب خود را به بنی ابس پیوند داد و بر اساس سنت های آن زمان در زمره آزادگان قرار گرفت.
عنترا عاشق پسر عمویش ابله بنت مالک بود، اما دستیابی به آن کار آسانی نبود تا اینکه او مأموریتی افسانهای را در انجام درخواست پدرش مبنی بر آوردن شتر از ملک النعمان به انجام رساند تا خواستهاش را برآورده کند، علیرغم آنچه گفته میشد بعداً به او خیانت کرد.
عنترا در اشعار خود و در شرح معروف خود از ابله بارها یاد کرده است، مانند قول او:
ای خانه ابله در هوا سخن بگو
صبح عمویم خانه ابله و اسلام بود
2 - جمیل و بثینه
داستانی است که به دفع ختم شد، جمیل بن معمر که در زمان امویان زندگی می کرد، بثینه را دوست می داشت و هر دو از بنی ادراء بودند، با وجود اختلاف شاخه، در چراگاه شتر بر سر شتر بحث می کردند. آغازی که در هیام به پایان رسید.او با بوثینه کنار نمی آمد، زیرا مردم او مانع او شدند. اما او عشق را نکشت، با اینکه معشوقش به دستور خانواده اش برای ازدواج با مرد دیگری رفت و او با اولین و آخرین شوق خود در خود ماند و گفته می شود که برای برآورده شدن آرزوهایشان گاهی پنهانی ملاقات می کردند. اما در جلسه عفیف طبق روایات. قابل ذکر است که کلمه «عشق باکره» از این قبیله «بنی ادراء» و زمینه داستان جمیل و بثینه به معنای عشق پاک و پاکیزه آمده است.
پس از ازدواج بوثینه، وضعیت جمیل سخت شد، بنابراین او به یمن نزد عموهایش رفت و بعداً بدون فراموش کردن عشق خود به مراتع خانواده اش در وادی القری بازگشت و متوجه شد که بثینه با خانواده اش به شام رفته است، بنابراین تصمیم گرفت به مصر مهاجرت کند و تا زمان مرگ در آنجا ماند و عشق قدیمی خود را به یاد آورد و در آخرین روزهای زندگی قبل از مرگش در آنجا سرود:
و جان یک بار از تو یاد نکرد ای بطحین
از زمان های بسیار قدیم، روح تقریباً نابود شده بود
وگرنه مثال و تسلیم را به من یاد می دهید
جریانی از اشک به او سرازیر شد
در حالی که روحم سالم بود وصلش کردم
فرشاد جهانبخشی:
و جان یک بار از تو یاد نکرد ای بطحین
از زمان های بسیار قدیم، روح تقریباً نابود شده بود
وگرنه مثال و تسلیم را به من یاد می دهید
جریانی از اشک به او سرازیر شد
در حالی که روحم سالم بود وصلش کردم
عشق شتر همچنان در حال رشد و ضعیف شدن است
تا امروز که جسمم شفا یافت و شفا یافت
و آنچه را که می دانستم از خودم انکار کردم
گفته شد که بوثینا از این خبر باخبر شد، غمگین شد و برای معشوق داغدار شعر سرود، لازم به ذکر است که راویان در توصیف شخصیت جمیل اختلاف نظر داشتند، کسانی بودند که او را پاکدامن می دیدند و دیگران. که می گفت او بداخلاقی است.در نهایت داستان بیشتر از عمق واقعی خود شخصیت اسطوره ای و زیبایی شناختی پیدا کرد،مثل او،مثل تمام داستان های عاشقانه عرب.
3 - بسیار و ارجمند
کثیر بن عبدالرحمن اسود خزاعی از شاعران عصر بنی امیه به عشق عزا بنت جمیل الکنانیه شهرت داشت و در جوانی پدرش را از دست داد و یتیم زندگی کرد. می گفتند از دوران جوانی بد دهن بود، عمویش او را در شتر زارها پرورش داد و از مردم دور می کرد تا از بی احتیاطی در امان بماند، به ولگردی شهرت داشت، حتی به او لقب «عزا» دادند و ملقب شد. «کثیر عزّه» اشاره میکند که زمانی عاشق او شد که یک بار در یکی از سفرهایش به مراتع، زمانی که شترها را در جوانی میرفت، او را به مکانی آبی راهنمایی کرد تا شترها را سیراب کند.
مانند بسیاری از داستان های عاشقانه عرب، او ازدواج نکرد، زیرا رسم عرب این بود که با کسی که با دخترانشان معاشقه می کرد ازدواج نمی کرد.
بثینه ازدواج کرد و با شوهرش از مدینه به مصر رفت و جمیل در آنجا به دنبال او رفت. اما او به شهر بازگشت و در آنجا درگذشت.
و از قول او:
زیبایی او را فراتر از چین ها دیدم
گویی قله های برج های زوزه کش او
ذکر کرد که عبدالملک بن مروان از داستان های او شنیده است، پس چون روزی بر او وارد شد، قدش کوتاه و لاغر بود و گفته شد که او نیز یک چشم بود.
عبدالملک گفت: خیلی مغرور هستی؟
وی افزود: شنیدن درباره المائدی بهتر از دیدن اوست!
پس قصیده معروف را برایش خواند که با این جمله آغاز می شود:
مرد لاغر را می بینی و او را تحقیر می کنی
و در لباس او شیر هوروس است
وقتی پرنده را ببینید از آن خوشتان می آید
و مرد احمق شک و تردید شما را پشت سر خواهد گذاشت
رایج ترین پرندگان جوجه ها هستند
و مادر شاهین تابه ای است که ما به آن سر می زنیم
عبدالملک گفت: خدا رحمتش کند، چه زبانش فصیح و چه موهایش بلند! به خدا قسم فکر می کنم او همان گونه است که خودش را توصیف کرده است.
گفته میشود که پس از مرگ او زنان بیشتر از مردان در تشییع جنازه شرکت میکردند و حضور داشتند
بن ربیعه بن عامر «لیله العامریه» و در زمان امویان در صحرای نجد زندگی می کردند، مثل همه داستان های قبلی، شتر را باید گله کرد و عشق از مراتع شروع می شود، دختر عمویش است، دوران کودکی مشترکی داشتند و او را در جوانی دوست داشت.
همانطور که معمولاً اتفاق می افتد، درخواست ازدواج او رد شد، زیرا لیلا با مرد دیگری ازدواج کرد که او را از خانه به طائف برد و به این ترتیب داستان الهام بخش که در تاریخ ثبت شد، داستان مجنون لیلا که حاوی عشقی خارق العاده است، آغاز شد. مرد شوق عمل در او بود و شروع به تعقیب کوه و دره و پاره کردن لباس کرد و با مردم احساس بیگانگی می کند و با خودش حرف می زند و آیا بعد از آن جز دیوانگی چیزی هست!!
می گویند در حالی که از خدا می خواست تا محبت او را نسبت به لیلا برطرف کند، به پرده های کعبه چسبید و پدرش به خاطر آن عمل او را کتک زد، لذا چنین خواند:
من از شما نام بردم در حالی که حجاج سر و صدا داشتند
در مکه دلها جیب دارند
گفتم: ما در مملکت ممنوعه هستیم.
به واسطه خدا دلها نجات یافته است
به سوی تو توبه می کنم ای مهربان ترین مهربانان
انجام دادم و گناهان آشکار شد
و اما آن که عاشق لیلا و ترکی شد
با زیارت او توبه نمی کنم
و چگونه وقتی قلبم گروگان است
من به تو توبه می کنم و توبه می کنم
او به حیات وحش بازگشت و چیزی جز علف نخورد و با بز کوهی خوابید تا این که جانوران به او عادت کردند و دیگر از او بیزاری کردند، همانطور که در داستان «افسانه» آمده است. او به مرزهای شام رسید و او او با وجود «دیوانگی» از بیماری خود آگاه بود.
شبی که به دل گفتند ناهار بخور
لیله الامریه یا یره
یک گربه به دام افتاد، بنابراین شب را سپری کرد
کشید و بالش گیر کرد
می گفتند مرده او را در میان سنگ های صحرا پیدا کردند و نزد خانواده اش بردند، عاقبتی غم انگیز برای عاشق دیوانه بود و زنی که برای او غذا درست می کرد او را مرده یافت.
او پیش از مرگ، دو بیت شعر سروده است که از خود به جای گذاشته است:
خود را با سنگ های تکالیف و صحرا پوشاند
او با قلب شکسته و قفسه سینه خونریزی از دنیا رفت
کاش این عشق را فقط یک بار می شد دوست داشت
او می داند که عاشق با چه رهائی روبروست
5 - لوبنا دیوانه
نام او قیس بن ذاریح لیثی الکنانی است، وی در زمان خلفای پیامبر اکرم (ص) زندگی می کرد، او عاشق لبنه دختر حباب خزاعی بود و برای اولین بار در تاریخ 1396 هجری قمری عاشق او شد. روزی که به مراتع بنی حباب، خانواده لوبنا، رفت و آب خواست، او را نزد خود آورد و مدتی عاشق او شد، قد بلند، زیبا و خوش زبانی داشت.
وی پس از جدایی از لبنا چنین خواند:
ای کاش قبل از جدایی از او مرده بودم
آیا برمی گردی و پرونده را از دست می دهی؟
اما تفاوت داستان او این است که برخلاف بقیه با او ازدواج کرد و سپس به دلیل نازا بودن از او طلاق گرفت، او این کار را تحت فشار خانواده به خصوص پدرش انجام داد که قطع نسب او را شرم آور می دانست.
روايت شده است كه به اصحاب خود گفت: پدر و مادرم مرا دوازده سال رها كردند، از آنها اجازه خواستم تا نزد من برگردند تا اينكه او را طلاق دادم.
از جمله چیزهایی که او در مورد سرزنش خود شعار می داد:
من برای لوبنا گریه می کنم و تو او را ترک کردی
و تو قدرتمندتر از او بودی
اگر دنیا ساخته می شد، تغییر می کرد
ابدیت و جهان باطن و بیرون دارند
انگار در تاب بین طناب ها هستم
اگر فکری به قلب بیاید، به ذهن خطور می کند
آن گاه شاید عمل خود را انکار کرد و در حالی که در بیابان سرگردان بود و شعر می خواند چه بر او گذشت و حالش بدتر شد. حتی اگر بعد از او با لوبنا ازدواج کرد، مدتی سخت بود و او - او - در او گم شد و او را فراموش نکرد و این
فرشاد جهانبخشی:
توبه و لیله الاخیلیا
لیله الاخیلیا شاعری مانند خنساء بود و توبه بن الهمیار از او الهام گرفت و در این داستان برخلاف دیگر داستان های عاشقانه، قهرمانی برای زن است، زیرا او همان کسی است که شعرش شهرت بیشتری یافته است. در حالی که مرد معشوقی بود که با او معاشقه می کرد، حتی اگر شاعری مثل او باشد. آنها در اوایل اسلام و عصر امویان زندگی می کردند و به عشق متقابل بی شک شهرت داشتند.
می گفتند لیلا زیبایی خیره کننده و شخصیتی قوی و خوش بیان داشت و توبه نیز شجاع و خوش بیان بود و با دیدن او در یکی از غزوه ها مجذوب او شد.
پدر لیلا علیرغم محبت آنها مانع ازدواج آنها شد و حتی از خلیفه از توبه شکایت کرد. عشق افلاطونی داشتند تا توبه کشته شد و می گفتند در یکی از جنگها کشته شد و همچنین گفته بودند که کاروانها را غارت می کرد و دلیل کشته شدن او همین است، لیلا او را به ارث برد و گفت:
برای سن شما، مرگ مایه ننگ پسر نیست
اگر در زندگی از عبور و مرور رنج نمی برید
هیچ کس زنده نیست حتی اگر سالم باشد
من جاودانه خواهم بود در میان کسانی که در قبرها پنهان شده اند
و هر کس از صاحبان زمان باشد بیمناک است
یک روز باید او را صبور دید
کسی که از مرگ زنده است فرقه ای ندارد
و نه برای روزها و ابدیت
همچنین موجود زنده ای که از ابدیت ایجاد شده است مورد سرزنش قرار نمی گیرد
مرده هم اگر زنده صبور نباشد پخش نخواهد شد
و هر جوانی یا چیز جدیدی منجر به فرسودگی می شود
هر آدمی روزی به سوی خدا خواهد آمد
پس قسم خوردم که تا زمانی که او تماس میگیرد از گریه کردن تو دست برنخواهم داشت
روی یک برگ، یا یک پرنده پرواز کرد
می گویند وقتی زیاد به زیارتش می رفت در کنار قبرش فوت کرد و یک بار از هوده کنار قبر افتاد و مرد.
از جمله اشعار توبه در لیلا این قول اوست:
برای هر جلسه ای که با یک صفحه نمایش ملاقات می کنیم
حتی اگر روز تعطیل باشد، هر روز به آن سر می زنم
وقتی به لیلا میآمدم، چادر میپوشیدم
صبح از ابتذالش تعجب کردم
با موانعی روبرو شدم که دیدم
و روی برگرداندن او از نیاز و ناراحتی من
با این تفاوت که لیلا ممکن است فرزند اول خود را پیدا کند
صبح شنبه به خانه نزد خانواده اش رفت
چه مادر سیاهی با معادن کودکانه
بهتر از دو کره چشم که بتوانید مدیریت کنید
نکته قابل توجه این است که برخی اشعار توبه بن الهیمار مجنون لیله الاخیلیه را با شعر قیس بن الملوح مجنون لیله العامریه اشتباه می گیرند.
7 - ابو نواس و جنان
جنان معشوق ابونواس است و او تقریباً تنها کسی است که با وجود شور و شوق بیثباتی به او وفادار بوده است.اینجا داستان با بقیه داستانها فرق میکند که شیفتگی ابدی نیست که به مرگ منتهی شود. آیات معروف را تلاوت کرد:
حامل شور خستگی است که شادی از آن سبک می شود
اگر گریه کند حق دارد این کار را بکند بازی نیست
بی نفس می خندی در حالی که عاشق گریه می کند
شما از بیماری من در شگفت هستید، سلامتی من یک شگفتی است!
گفته شد با وجود اعتیاد به مشروبات الکلی، او را در سفر حج دنبال کرد و در آنجا شعر معروف خود را خواند که در آن به خالق و آغاز آن دعا کرد:
خدای ما چقدر تو انصافی ای پادشاه هر پادشاهی
در خدمت تو خانه ای عطا کردم در خدمت تو همه ستایش ها از آن توست
و پادشاهی برای تو شریکی ندارد و شب به تو رسیده است
گفته می شود که جنان او را آنطور که دوستش داشت دوست نداشت، شاید به دلیل بی پروایی و ترس او از خیانت، اما این امر زمانی دوام نیاورد که توانست او را با شعرهایش برای او اغوا کند و گفته شد که دلیل تغییر عقیده او این بود که آواز او را شنید:
بهشت اگر هستی ای منایی که امیدوارم از آسمان خون نمی چکد
اگر او پافشاری کند و شما در جلوگیری از او پافشاری نکنید، او تبدیل به یک سرزمین بایر از آوار می شود.
کامنت گذاشتم که اگر به روح گذشتگان و بازماندگان آسیب برساند پشیمان نمی شود.
اگر چشمش به سنگ می نگریست به دنیا می آمد
اگر او پافشاری کند و شما در جلوگیری از او پافشاری نکنید، او تبدیل به یک سرزمین بایر از آوار می شود.
کامنت گذاشتم که اگر به روح گذشتگان و بازماندگان آسیب برساند پشیمان نمی شود.
اگر چشم او به سنگ نگاه می کرد، بی علاقگی او باعث بیماری می شد
8 - ابوالاطهیه و عتبه
ابوالاطهیه شاعر کنیزکی به نام عتبه را دوست می داشت و در مورد او می گوید:
خیالت چه ایرادی دارد بگو... و من چه؟
من او را به عنوان یک مهمان شب دیگر نمی بینم
اگر دوستم مرا می دید، برایم متاسف می شد یا برایم متاسف می شد
یا به خاطر حال بدم مرا دشمن می بیند
ابوالاطهیه در حجاز به دنیا آمد و در کوفه بزرگ شد و در بغداد زندگی کرد و عشقش او را به آستانهای رساند که بتواند شعر بگوید، اما با همان عشقی که به او داشت با او روبرو نشد. او را با طرد و رها كردن، تا اينكه نزديك بود عقلش را از دست بدهد، «ابوالاتحيه» ناميدند.
یأس از شور عتبه او را به زهد کشاند و در شعر زاهدان نشانه ای شد.
از جمله مطالب شگفت انگیزی که ایشان در مورد ترک عتبه فرمودند:
برادران من شور کشنده است پس به کفن ها مژده دهید
و مرا به پیروی از خواسته هایم سرزنش مکن که مشغولم
اگر عتبه کنیز خلیفه مهدی در عصر عباسیان بود و ابوالاطهیه که اسماعیل بن قاسم نام داشت در ظاهر زشت بود شاید دلیلی بر بیزاری عتبه از او بود. گفت که خلیفه از معاشقه او شنید و او را به خاطر شعر گفتن در مورد کنیزش زندانی کرد و پس از ستایش خلیفه آزاد شد.
از اشعار او درباره زهد می توان به اقوال او اشاره کرد:
کسى که از خدا بترسد از بلوغ غافل است
و هر که در دین خود گرفتار شود، فکر کرد
در گذشته، یک ایده متعلق به صاحب آن است
اگر بصیرت داشته باشد، نظرش صحیح است
قرن ها کجا و آنهایی که به دست آنها آفریده شده اند کجا؟
این شهرها دارای آب و درخت هستند
9 - ابن زیدون و ولادت بنت المستکفی
یکی از داستانهای رایج در عصر اندلس است که ابن زیدون زندگی مرفهی داشت و نویسنده و شاعر بود و وزیر المعتدید بالله بن عباد در سویل بود و از سوی دیگر تولد. از دختر المستکفی، پدرش والی قرطبه بود و کشته شد، و او از نویسندگان مشهور زمان خود بود، با نویسندگان و شاعران بسیاری آشنا شد، اما هیچ کس به قلب او راه پیدا نکرد، جز ابن زیدون عشقش را پس داد در اینجا داستان شبیه توبه و لیله الاخیلیه است که هر دو طرف شاعر هستند.
آن دو مدتی عاشقانه زندگی کردند و سپس پیش از تولد بیگانگی و بی میلی به وجود آمد، اما بین فشار و کشش، قوی ترین داستان عشق در اندلس متولد شد که وارد تاریخ عرب شد و یکی از شگفت انگیزترین چیزهایی که ابن زیدون سروده شعر النونیه او بود که در آن درباره بیگانگی می گفت:
دوری جایگزین نزدیکی ما شده است و جایگزین خوبی از رویارویی ما با یکدیگر
با ما زندگی کردی و نه بالهایمان از حسرت تو خیس شد و نه آبهایمان خشک شد.
وقتی وجدان ما تو را صدا می زند، اگر غمگین نبودیم، تقریباً غم و اندوه ما را فرا می گیرد
به خاطر از دست دادن تو روزهايمان سياه شد و شبهايمان سفيد
عهد تو، عهد سعادت باد که تو چیزی جز بادهای ما به جان ما نیستی
ای نسیم جوانی سلام ما را بر هر که از دور زنده است بر ما سلام برسان
درود خدا بر تو باد، تا زمانی که جوانی داری که ما پنهان می کنیم و تو ما را پنهان می کنی
به نظر می رسد که ولده قلب متحرکی داشت و بعد از ابن زیدون به دنبال جلب دل وزیر «ابن عبدوس» بود که در واقع با او ازدواج کرد و ابن زیدون را به خاطر طعنه زدن به او پس از احساس ناامیدی به زندان انداخت. ، با همه چیز به خاطر ابن زیدون جاودانه ماند.
اما این ماجرا جنبه دیگری هم دارد، زیرا نقل شده است که ابن زیدون برای برانگیختن حسادت او به یکی از کنیزان ولدا دلبستگی پیدا کرد، یا این که در زمانی که او